18 listopada 2024 r. w Sali Rycerskiej Urzędu Miasta w Dzierżoniowie odbyło się spotkanie przedstawicieli szkół podstawowych i średnich, instytucji okołobiznesowych, radnych, Młodzieżowej Rady Miasta, samorządu, organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców. Wszyscy uczestnicy byli jednomyślni co do potrzeby zwiększenia świadomości oraz znaczenia wiedzy ekonomicznej w życiu codziennym. Dlatego też zawiązana została Wielka Koalicja na Rzecz Edukacji Ekonomicznej.
Ważne jest, aby edukacja ekonomiczna była dostępna dla każdego młodego człowieka, ponieważ stanowi ona niezbędny element przygotowania do życia zawodowego, społecznego oraz aktywnego udziału w budowaniu nowoczesnej i konkurencyjnej gospodarki. Dlatego celem działań w ramach koalicji jest wspieranie młodzieży w zdobywaniu praktycznej wiedzy o przedsiębiorczości i ekonomii. Inicjatywa ta ma na celu połączenie wysiłków szkół, samorządu, instytucji okołobiznesowych oraz lokalnych firm, aby wspólnie kreować lepszą przyszłość dla młodzieży. Pomysł utworzenia Koalicji został zgłoszony przez Dzierżoniowską Radę Przedsiębiorców.
Działania podejmowane w ramach Wielkiej Koalicji na Rzecz Edukacji Ekonomicznej podsumujemy w czerwcu 2025 roku. A już teraz zapowiadają się liczne wydarzenia: konkursy, gry terenowe, lekcje przedsiębiorczości, wizyty w firmach i bankach – to tylko niektóre z nich!
Więcej informacji, dotyczących Wielkiej Koalicji na rzecz Edukacji Ekonomicznej udziela: Joanna Walczybok, tel.74 645 08 68, e-mail: jwalczybok
um [dot] dzierzoniow [dot] pl (jwalczybok[at]um[dot]dzierzoniow[dot]pl)
- Finał Turnieju „Młodzi Mistrzowie Przedsiębiorczości 2025”
-
Zakończył się Międzyszkolny Turniej Przedsiębiorczości „Młodzi Mistrzowie Przedsiębiorczości 2025”! 9 czerwca w Kinoteatrze Zbyszek odbył się Wielki Finał! Przez ostatnie miesiące uczniowie szkół podstawowych z Dzierżoniowa intensywnie pracowali nad własnymi pomysłami biznesowymi – a efekty ich działań przerosły najśmielsze oczekiwania!
Przez trzy miesiące młodzież brała udział w warsztatach, spotkaniach z ekspertami, konsultacjach i rozwijała własne koncepcje firm, by podczas finału przedstawić swoje pomysły przed Komisją Konkursową i publicznością. Zobaczyliśmy niesamowite zaangażowanie, ogromną wiedzę i wyjątkową dojrzałość uczestników. Projekty były nie tylko ciekawe i innowacyjne, ale także realne do wdrożenia – pełne pasji, odpowiedzialności i świeżego spojrzenia na potrzeby rynku.
Laureaci Turnieju 2025:
- I miejsce – drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w składzie: Hanna Sak, Hanna Zajączkowska, Natalia Bienias, Oliwia Kostecka
pomysł na biznes: Sklepik szkolny „Zdrowa przerwa”
Opiekun: Monika Iwachów - II miejsce – drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Noblistów Polskich w składzie: Antonina Zamerska, Marcel Jucha, Paulina Kaczmarek, Zuzanna Gorlicka
pomysł na biznes: The Sims Cafe – kawiarnia z interaktywnym światem gier i popkultury
Opiekun: Jolanta Rygas - III miejsce – drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Dzierżoniowie w składzie: Zofia Szumieł, Julian Kizym, Paweł Maciejewski, Kacper Jach
pomysł na biznes: „Pupil na spacerze” – opieka nad zwierzętami
Opiekun: Marzena Cieżak - IV miejsce – drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Dzierżoniowie w składzie: Ksawier Sienkiewicz / Zofia Błaszyk-Janiczek, Kornel Zagajewski, Maja Bińczak, Paweł Szot
pomysł na biznes: DOGVARD – szkolenia dla psów
Opiekunowie: Cecylia Rudnicka/Anna Szczepaniak
Turniej nie mógłby się odbyć bez wsparcia lokalnych partnerów. Szczególne podziękowania kierujemy do Banku Spółdzielczego w Dzierżoniowie, który był współorganizatorem wydarzenia i od lat aktywnie wspiera edukację ekonomiczną w regionie. Dziękujemy wszystkim szkołom i nauczycielom-opiekunom za zaangażowanie i wsparcie uczniów w drodze do finału. Wasza praca ma ogromne znaczenie – pomagacie młodym ludziom rozwijać kompetencje, wiarę w siebie i pasję do działania. Podziękowania kierujemy także do Komisji Konkursowej za profesjonalizm, życzliwość i sprawiedliwe oceny.
Finał Turnieju był także doskonałą okazją do podsumowania działań realizowanych w ramach Wielkiej Koalicji na rzecz Edukacji Ekonomicznej. Dziękujemy wszystkim firmom i instytucjom, które włączyły się w to wyjątkowe przedsięwzięcie i wsparły edukację młodych ludzi w zakresie przedsiębiorczości, a w szczególności:
- Aalberts Surface Technologies Heat Sp. z o.o.
- FRANKONIA-Poland Sp. z o.o.
- PCE Sp. z o.o.
- Zebra Sp. z o.o.
- Harris Calorific International Sp. z o.o.
- Bank PKO BP Oddział w Dzierżoniowie
- Bank Spółdzielczy w Dzierżoniowie
- Santander Bank Polska 1 Oddział w Dzierżoniowie
- Kerkus Arborystyka
- DiART
- ZEC Zakład Energetyki Cieplnej
- Piękni i Zdrowi
- Optyk na Świdnickiej Sławomir Minkina
- Apteka Rodzinna Iwaszko – „Piguła na Gigancie”
- VENTI – lustra i szkło
- Biuro Rachunkowe Alwar
Dzięki zaangażowaniu dzierżoniowskich przedsiębiorców udało się zrealizować ponad 60 lekcji przedsiębiorczości, w których wzięło udział blisko 1500 uczniów. Była to bezcenna szansa na zdobycie wiedzy praktycznej, poznanie realiów prowadzenia firmy oraz zainspirowanie się historiami lokalnych biznesów.
- I miejsce – drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w składzie: Hanna Sak, Hanna Zajączkowska, Natalia Bienias, Oliwia Kostecka
- Wycieczki uczniów do firm wspierających edukację ekonomiczną młodzieży
-
W lutym 2025 roku Burmistrz Dzierżoniowa skierował zaproszenie do 87 lokalnych firm, zachęcając je do włączenia się w edukację młodych mieszkańców poprzez organizację wizyt edukacyjnych – zarówno w szkołach, jak i w siedzibach przedsiębiorstw. Informacja o inicjatywie została dodatkowo opublikowana na stronie internetowej gminy oraz w mediach społecznościowych Invest in Dzierżoniów, zwiększając zasięg i umożliwiając dotarcie do większej liczby potencjalnych partnerów.
Przedsiębiorcy mogli wybrać wie formy współpracy z uczniami:
- warsztaty lub wykłady w szkołach – przedsiębiorcy dzielili się wiedzą z zakresu prowadzenia firmy, finansów, wyzwań rynkowych i ścieżek kariery,
- wizyty uczniów w firmach – dzieci i młodzież miały okazję zobaczyć, jak wygląda codzienna praca w lokalnych przedsiębiorstwach, poznać strukturę organizacyjną, procesy produkcyjne i obsługowe, a także zadawać pytania pracownikom i właścicielom firm.
Dzięki tej inicjatywie do bazy przedsiębiorców wspierających edukację dołączyło 17 lokalnych firm:
- Aalberts Surface Technologies Heat Sp. z o.o.
- Frankonia-Poland Sp. z o.o.
- PCE Polska Sp. z o.o.
- ZEBRA Sp. z o.o. Zakład w Dzierżoniowie
- Harris Calorific International Sp. z o.o.
- Bank PKO BP SA Oddział 1 w Dzierżoniowie
- Bank Spółdzielczy w Dzierżoniowie
- Santander Bank Polska S.A. Oddział 1 w Dzierżoniowie
- Kerkus Arborystyka
- Di ART Diana Kaczyńska
- ZEC Zakład Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.
- Fitness Club Piękni i Zdrowi
- Optyk na Świdnickiej Sławomir Minkina
- Apteka Rodzinna Iwaszko
- VENTI Spółka komandytowa,
- Biuro Rachunkowe ALWAR s.c.
- Aalberts Surface Technologies Sp. z o.o.
Dzięki zaangażowaniu lokalnych przedsiębiorców zrealizowano aż 64 lekcje przedsiębiorczości, w których wzięło udział blisko 1500 uczniów. Program ten jest przykładem skutecznego łączenia edukacji formalnej z praktyką gospodarczą oraz dowodem na to, że przedsiębiorczość może być uczona w sposób żywy, autentyczny i angażujący.
- Dołącz do Bazy Firm, które wspierają edukację ekonomiczną młodzieży!
-
Zapraszamy przedsiębiorców do włączenia się w nasze działania edukacyjne poprzez zgłoszenie do Bazy Firm, które wspierają edukację ekonomiczną młodzieży.
Przedsiębiorstwo ma możliwość zaoferowania:
- przeprowadzenia wykładu lub warsztatu w szkole, podczas którego uczniowie będą mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę o przedsiębiorczości i dowiedzieć się, jak wygląda codzienna praca przedsiębiorcy. Podczas tych spotkań uczniowie będą mogli zadawać pytania doświadczonym przedsiębiorcom i uzyskać odpowiedzi na żywo, co pozwoli im lepiej zrozumieć świat biznesu;
-
zorganizowania wycieczki do siedziby firmy, w celu pokazania uczniom, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo, jakie procesy zachodzą w różnych działach oraz jakie wyzwania stoją przed firmą. Dodatkowo, wycieczki do firm będą doskonałą okazją, by zobaczyć na żywo, jak funkcjonują różne rodzaje działalności gospodarczej i jakie umiejętności są niezbędne w danej branży.
Jak dołączyć do projektu?
Zgłoszenie udziału w projekcie jest bardzo proste. Wystarczy wypełnić formularz, który znajduje się pod artykułem: Dołącz do Bazy Firm, które wspierają edukację ekonomiczną młodzieży! i odesłać go na adres mailowy: estraszak
um [dot] dzierzoniow [dot] pl (estraszak[at]um[dot]dzierzoniow[dot]pl) Firmy, które zdecydują się wziąć udział w projekcie, mogą dostosować formę współpracy oraz wybrać odpowiedni dla siebie termin przeprowadzenia spotkania lub wycieczki.
Korzyści dla firm i młodzieży
Udział w projekcie to szansa na zbudowanie wizerunku firmy jako odpowiedzialnego pracodawcy, który angażuje się w edukację i rozwój młodzieży. Z kolei uczniowie zyskają cenne doświadczenie, które pomoże im lepiej przygotować się do wyzwań zawodowego życia i podejmowania świadomych decyzji dotyczących przyszłej kariery.
Liczymy na Państwa wsparcie i zaangażowanie w realizację tego ważnego projektu, który przyniesie korzyści zarówno uczniom, jak i Państwa firmie. Wierzymy, że dzięki Państwa udziałowi młodzież zyska cenne doświadczenie i będzie lepiej przygotowana do wyzwań zawodowego życia.
- Badania ankietowe w szkołach
-
W styczniu i lutym 2025 r. przeprowadzono badanie ankietowe wśród uczniów dzierżoniowskich szkół w ramach inicjatywy „Edukacja ekonomiczna i przedsiębiorczość w szkole”. W badaniu wzięli udział głównie uczniowie szkół podstawowych w wieku 8–15 lat. Celem badania było poznanie poziomu wiedzy ekonomicznej dzieci i młodzieży oraz ich postrzegania przedsiębiorczości. Ankieta miała również pomóc w identyfikacji potrzeb edukacyjnych uczniów, tak aby możliwe było przygotowanie odpowiednich działań i projektów edukacyjnych dostosowanych do ich oczekiwań.
Udział w badaniu okazał się bardzo wysoki wśród uczniów szkół podstawowych – wypełniło je aż 777 osób. Niestety, mimo że ankieta została również skierowana do uczniów szkół ponadpodstawowych, zainteresowanie w tej grupie było znikome – odpowiedzi udzieliły jedynie 2 osoby.
Główne wnioski z ankiety:
1. Rozumienie pojęcia „przedsiębiorczość”
Tylko co trzeci uczeń posiada świadomą i adekwatną wiedzę na temat przedsiębiorczości. Jednocześnie niemal 70% uczniów wymaga wsparcia edukacyjnego – w tym ponad 40% wyraża aktywną chęć poszerzenia wiedzy, co stanowi silny potencjał edukacyjny:- 236 uczniów (30,4%) zadeklarowało, że dobrze rozumie, czym jest przedsiębiorczość,
- 310 uczniów (39,9%) posiada ogólne pojęcie i wyraża chęć pogłębienia wiedzy,
- 231 uczniów (29,7%) przyznało, że nie wie, czym jest przedsiębiorczość.
2. Znaczenie edukacji finansowej
Aż 7 na 10 uczniów wyraża świadomość potrzeby zdobywania wiedzy finansowej. To potwierdza, że temat ten powinien być obecny w programie nauczania już na poziomie szkoły podstawowej. Niski odsetek uczniów lekceważących temat świadczy o wysokim potencjale rozwojowym tej dziedziny.- 536 uczniów (69%) uznaje temat finansów i oszczędzania za bardzo ważny,
- 216 uczniów (27,8%) ma wątpliwości co do jego znaczenia,
- 25 uczniów (3,2%) nie dostrzega istotności edukacji finansowej.
3. Obecność edukacji finansowej w szkołach podstawowych
Połowa uczniów nie ma żadnego kontaktu z tematyką ekonomiczną w szkole, a tylko 1 na 5 uczniów faktycznie uczestniczy w zajęciach z finansów. To wskazuje na potrzebę systemowego wprowadzenia tego typu edukacji, niezależnie od poziomu szkoły:- 161 uczniów (20,7%) uczestniczy w zajęciach z zakresu finansów,
- 218 uczniów (28%) wie o takich zajęciach, ale nie bierze w nich udziału,
- 398 uczniów (51,2%) zadeklarowało, że w ich szkołach nie prowadzi się żadnych lekcji związanych z przedsiębiorczością.
4. Preferowane metody nauki
Uczniowie preferują zróżnicowane formy nauki, z przewagą aktywnych metod opartych na zabawie, praktyce i bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością gospodarczą. Gry edukacyjne oraz wizyty w firmach to formy, które najlepiej odpowiadają potrzebom uczniów i powinny być włączane do programów edukacyjnych:- Gry edukacyjne – 417 głosów (53,7%),
- Zajęcia prowadzone przez nauczyciela – 349 głosów (44,9%),
- Wizyty w firmach – 320 głosów (41,2%),
- Spotkania z przedsiębiorcami – 287 głosów (36,9%)
5. Najbardziej interesujące tematy
Największe zainteresowanie budzą tematy praktyczne – związane z założeniem własnej działalności gospodarczej oraz codziennymi umiejętnościami finansowymi. Uczniowie chcą zdobywać kompetencje przydatne w dorosłym życiu. Takie zainteresowania powinny być podstawą projektowania ścieżek edukacji ekonomicznej:- Jak założyć firmę? – 502 głosy (64,6%),
- Jak planować budżet i oszczędzać? – 370 głosów (47,6%),
- Jak wygląda rozmowa o pracę? – 370 głosów (47,6%).
Ankieta jednoznacznie pokazuje, że:
- ponad 2/3 uczniów postrzega edukację finansową jako istotną i potrzebną,
- 70% uczniów nie ma wystarczającej wiedzy o przedsiębiorczości,
- ponad połowa w ogóle nie uczestniczy w lekcjach dotyczących tej tematyki,
- największe zainteresowanie budzą aktywne, praktyczne formy nauki, jak gry, wizyty i warsztaty,
- uczniowie są szczególnie zainteresowani tematyką zakładania firmy, planowania budżetu oraz rozmów kwalifikacyjnych.
- Spotkanie z nauczycielami w związku z planowanymi działaniami w ramach Wielkiej Koalicji na rzecz Edukacji Ekonomicznej
-
10 grudnia 2024 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielami dzierżoniowskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przedstawione zostały propozycje działań edukacyjnych zgłoszonych przez Młodzieżową Radę Miasta oraz Dzierżoniowską Radę Przedsiębiorców, które są planowane do realizacji w 2025 roku:
- badania ankietowe młodzieży,
- organizacja Międzyszkolnego Turnieju Przedsiębiorczości,
- stworzenie bazy firm zainteresowanych współpracą w ramach Wielkiej Koalicji na rzecz Edukacji Ekonomicznej,
- zorganizowanie gry terenowej dotyczącej przedsiębiorczości, przeznaczonej dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Omówiono kluczowe kwestie, dotyczące możliwości wdrożenia zaproponowanych działań w lokalnych szkołach oraz ustalono potencjalne terminy ich realizacji. Dzięki współpracy ze szkołami istnieje możliwość zrealizowania wielu inicjatyw, które mogą przyczynić się do podniesienia edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży w Dzierżoniowie.