Informacja ZUS: przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki do 15 września 2025 roku | Invest Dzierżoniów

Informacja ZUS: przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki do 15 września 2025 roku

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki, za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r., w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę!


Poszkodowani będą musieli jedynie złożyć specjalne oświadczenie, że są poszkodowani w wyniku powodzi. Dzięki temu będą mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku dopiero we wrześniu 2025 roku.

Przypominamy

  • Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą także wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie.
  • Mogą także wystąpić z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty.
  • Przedsiębiorcy, którzy ucierpieli w czasie powodzi mogą wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. W przypadku zawieszenia realizacji umowy wyznaczony zostanie nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat.


    Kiedy ZUS może umorzyć składki?

  • Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki dla zobowiązanego i jego rodziny.
  • Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie internetowej zus.pl).
  • Dodatkowo od 18 września do 4 października tego roku w godz. 8-15 - pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 - przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.


    Co ważne, płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem mogą je przekazać do ZUS w terminie późniejszym. Nie będą z tego tytułu wyciągane konsekwencje. Brak przekazania dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, spowoduje utworzenie wymiaru składek z urzędu, o czym płatnik zostanie poinformowany na eZUS. Powiadomienie to należy zignorować.

    Obecnie opracowujemy dla Państwa informację dotyczącą wsparcia dla przedsiębiorców w związku z ustawą z dnia 6 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

Data publikacji: 02.08.2022 09:24:48
Utworzone przez: estraszak
Data aktualizacji: 03.08.2022 09:10:49
Liczba odsłon: 2