Przedsiębiorcy, którzy w ramach tarczy antykryzysowej 6.0 będą chcieli skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za listopad, powinni do końca roku złożyć deklaracje rozliczeniowe. Aby skorzystać z tego zwolnienia, trzeba pamiętać o złożeniu dokumentów rozliczeniowych w odpowiednim czasie tj. do końca 2020 roku.
Przedsiębiorcy (do 100 ubezpieczonych), mogą przekazywać dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem aplikacji ePłatnik dostępnej na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dzięki tej aplikacji można wypełniać i wysyłać dokumenty przez Internet, wykorzystując dane bezpośrednio z bazy ZUS. Aplikacja ePłatnik jest bezpłatna.
Kto nie musi składać dokumentów rozliczeniowych?
Zwolnienie z comiesięcznego składania dokumentów rozliczeniowych przysługuje przedsiębiorcom, którzy opłacają składki wyłącznie na własne ubezpieczenia lub za siebie i osoby współpracujące, jeżeli w ostatnio złożonych dokumentach zadeklarowana została do podstawy wymiaru składek kwota w wysokości najniższej podstawy wymiaru składek, obowiązującej danego przedsiębiorcę lub osobę współpracującą.
Minimalna podstawa wymiaru składek wynosi: 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego lub 30 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia – w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Zwolnieni są także ze składania dokumentów przedsiębiorcy korzystający z Małego ZUS plus, z podstawą wymiaru składek ustalaną indywidualnie.
Deklaracji nie muszą również składać osoby zgłoszone do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, które opłacają składki tylko za siebie, a w ostatniej złożonej deklaracji rozliczeniowej została wykazana podstawa wymiaru składek na te ubezpieczenia nie niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Szczegóły na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych