Świadczenie interwencyjne - wsparcie dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi

Jeśli prowadzisz pozarolniczą działalność gospodarczą i zostałeś poszkodowany w wyniku powodzi, możesz złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Jego celem jest wsparcie w dalszym prowadzeniu działalności. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać z tego świadczenia.

Świadczenie, może otrzymać przedsiębiorca, który na dzień 16 września 2024 r. prowadził działalność gospodarczą i poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Warunkiem udzielenia pomocy jest zobowiązanie do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz  do utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od dnia 16.09.2024 r. 

Wysokość świadczenia interwencyjnego

Świadczenie przysługuje co do zasady w wysokości wskazanej we wniosku. Kwota świadczenia nie może jednak przekroczyć wysokości szkody, którą poniosłeś oraz maksymalnej kwoty określonej w rozporządzeniu. Kwota wsparcia będzie ustalona zgodnie ze sposobem wskazanym we wniosku, tj. kwoty stanowiącej iloczyn:

  • liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na dzień złożenia wniosku bądź 16 września 2024 r. (w zależności, która liczba jest mniejsza) i kwoty, która będzie wskazana w rozporządzeniu, albo
  • średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 roku oraz współczynnika, który będzie określony w rozporządzeniu,

W przypadku gdy przed wystąpieniem powodzi nie zawarłeś umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa, świadczenie interwencyjne przyznamy w kwocie 75% przysługującej Tobie wysokości.

Jak i kiedy złożyć wniosek

Jeśli chcesz skorzystać ze świadczenia, złóż wniosek RSI (Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi).

Wniosek o świadczenie interwencyjne możesz złożyć w terminie od 5.10.2024 r. do 16 marca 2025 r. [4] w formie:

  • elektronicznej na swoim profilu na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego dołączasz wniosek o świadczenie interwencyjne,
  • papierowej w każdej placówce ZUS, w punkcie mobilnym lub przesłać go pocztą.

Wniosek w formie interaktywnego formularza oraz instrukcja jego wypełnienia będą dostępne na stronie www.zus.pl.

Jeśli nie masz dostępu do internetu lub potrzebujesz wsparcia przy wypełnianiu wniosku bądź jego pozyskania skorzystać z pomocy naszych pracowników ZUS w dowolnej placówce oraz w punktach mobilnych.

Wniosek może również złożyć w Twoim imieniu Twój pełnomocnik, jeśli posiada do tego umocowanie.

Do wniosku należy dołączyć:

  • oszacowanie poniesionych szkód, wykonane przez rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych, rzeczoznawcę majątkowego wraz z dokumentacją, na podstawie której zostało ono dokonane, jeśli takie oszacowanie już posiadasz (jeśli nie posiadasz oszacowania szkód na dzień złożenia wniosku, to w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku możesz takie oszacowanie dostarczyć do ZUS );
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, jeśli taką umowę zawarłeś.

Więcej informacji na stronie internetowej ZUS.