Aktualne wsparcie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi

Poniżej zebraliśmy aktualne na dzień 19.09.2024 r. możliwości wsparcia dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi. Zachęcamy do zapoznania się i kontaktu z właściwymi instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie poszczególnych form pomocy.

Nieoprocentowana pożyczka z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wynagrodzenie pracowników

Pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie i nie posiada środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

  • czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w przypadku faktycznej niemożności świadczenia pracy w związku z powodzią (do 10 dni roboczych),
  • czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,
  • wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej 
    - może ubiegać się o udzielnie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Pożyczka udzielana jest maksymalnie za okres od dnia 17 września 2024 r. do 31 października 2024 r. Wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki należy złożyć do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy. We wniosku należy złożyć oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia oraz wskazanie okresu, za który przysługuje wynagrodzenie oraz kwotę tego wynagrodzenia. Do wniosku załącza się wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu w ramach pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Pożyczka jest udzielana na wynagrodzenie miesięczne pracownika do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od pracodawcy, tj. 9.485,32 zł. O udzieleniu pożyczki decyduje marszałek województwa. Zwrot pożyczki następuje w dowolnym terminie, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Termin zwrotu pracodawca określa we wniosku o pożyczkę.

Pracodawca może ubiegać się po 31 grudnia 2025 r. o umorzenie pożyczki w całości lub w części na wniosek złożony do wojewódzkiego urzędu pracy.

Infolinia: Szczegółowych informacji w ww. zakresie udzielają konsultanci Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia „Zielona Linia" tel. 19524

Więcej informacji na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy 

Umorzenie pracodawcy środków przyznanych na refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy

Pracodawca, który otrzymał z powiatowego urzędy pracy refundację na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy (refundacja jest przyznawana do 6-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 48.230,46 zł), a został poszkodowany w wyniku powodzi, może ubiegać się o umorzyć w całości lub w części przyznane refundacje na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy.

Umorzenie będzie możliwe, jeżeli miejsca pracy uległy zniszczeniu na skutek powodzi. Umorzenia będą dokonywane na wniosek poszkodowanego złożony w terminie do 31 grudnia 2024 r.

Infolinia: Szczegółowych informacji w ww. zakresie udzielają konsultanci Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia „Zielona Linia" tel. 19524

Więcej informacji na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy 

Zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę za skierowanych bezrobotnych

Urząd pracy może dofinansowywać poniesione przez pracodawcę koszty na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych bezrobotnych zamieszkałych na obszarze gmin lub miejscowości dotkniętych powodzią. Urząd pracy przyznając pomoc bierze pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy spowodowane powodzią. Dofinansowanie będzie przysługiwało przez okres do 12 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła powódź i pod warunkiem, że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację. Pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8.600 zł) i liczby zatrudnionych bezrobotnych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Infolinia: Szczegółowych informacji w ww. zakresie udzielają konsultanci Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia „Zielona Linia" tel. 19524

Więcej informacji na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy 

Zwrot kosztów na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych pracowników

Urząd pracy może dofinansowywać poniesione przez pracodawcę koszty na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników, w przypadku zniszczenia zakładu na skutek powodzi. Urząd pracy przyznając pomoc bierze pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy spowodowane powodzią. Dofinansowanie będzie przysługiwało przez okres do 12 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła powódź i pod warunkiem, że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację. Pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8.600 zł) i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Przykładowo pracodawca zatrudniający 10 pracowników będzie mógł otrzymać miesięcznie zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej jednak 86 tys. zł.

Infolinia: Szczegółowych informacji w ww. zakresie udzielają konsultanci Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia „Zielona Linia" tel. 19524

Więcej informacji na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy 

Pomoc udzielana przez Urząd Skarbowy

  1. Podatnik może wnioskować o:
  • rozłożenie na raty należności podatkowych (wniosek RAT-Z),
  • umorzenie zaległości podatkowej (wniosek UZ-M),
  • odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych (wniosek TER-Z).

We wniosku należy opisać swoją sytuację oraz uzasadnić potrzebę pomocy. Ocena wniosków będzie przeprowadzana indywidualnie przez organ podatkowy, z uwzględnieniem interesu podatnika i publicznego. Wnioski można składać online przez stronę biznes.gov.pl lub e-Urzędzie Skarbowym.

Należy pamiętać, że w przypadku ulg stanowiących pomoc de minimis, łączna wartość pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 300 tys. euro w ciągu 3 lat.

  1. Termin zapłaty VAT, PIT i CIT został wydłużony dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią.
    W przypadku VAT, odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r. 
    W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć będzie zaliczek i podatków za sierpień–grudzień 2024 r. - przedsiębiorcy rozliczą je w zeznaniu rocznym.  Odroczenie dotyczyć będzie także podatków odprowadzanych do urzędu skarbowego za pracowników zatrudnionych w poszkodowanych firmach.

Infolinia: KAS uruchomiło specjalną infolinię, gdzie poszkodowani mogą uzyskać informacje dotyczące rozliczeń podatkowych i ulg w związku z zaistniałą sytuacją. Infolinia jest dostępna pod numerem 22 460 59 30 w godzinach 8.00 – 18.00.

Więcej informacji na stronie internetowej Krajowej Administracji Skarbowej

Pomoc udzielana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych 

  1. Płatnicy składek mogą skorzystać z:
  • odroczenia terminu płatności składek,
  • rozłożenia zaległości na raty,
  • umorzenie należności.

Aby uzyskać powyższą pomoc, należy złożyć do ZUS wniosek o jedną z powyższych ulg wraz z oświadczeniem, że jest się podmiotem poszkodowanym przez powódź.

  1. Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (oraz inne, które pobiera ZUS) należne za czas od 1 sierpnia 2024 do 31 grudnia 2024 (to okres wskazany w Rozporządzeniu powodziowym ), opłacone przez poszkodowanego będącego płatnikiem tych składek w terminie do dnia 15 września 2025, uważa się za opłacone w terminie. W przypadku niedotrzymania powyższego terminu (czyli 15 września 2025) odsetki za zwłokę będą naliczane, poczynając od dnia następującego po upływie tego terminu, czyli od 16 września 2025.

Infolinia: ZUS podobnie jak KAS uruchomił specjalną infolinię, na której przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje w sprawie ulg w opłacaniu składek. Infolinia jest dostępna od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00, pod dwoma numerami: 33 825 31 34 oraz 76 876 45 76.

Przedsiębiorca może też skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń – najbliższy oddział, w którym funkcjonuje stanowisko doradcy ds. ulg i umorzeń to ZUS Wałbrzych – tel. (74) 649 73 31, (74) 649 73 18, (74) 649 73 55, (74) 649 73 17, (74) 649 71 76. Dodatkowo w placówkach ZUS przedsiębiorcy z terenów dotkniętych powodzią mogą uzyskać wiadomości o ulgach zusowskich, a doradcy do spraw ulg i umorzeń oferują wsparcie w kompletowaniu i wypełnianiu niezbędnych dokumentów.

Więcej informacji na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 

Zwolnienie od opłat

Do 15.09.2025 roku zwolnione z opłat skarbowych będą m.in. czynności:

  • urzędowe: wydanie zaświadczenia, zezwolenia, pozwolenia, koncesji, złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury – w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
  • za wydanie dokumentu paszportowego osoby, które przedstawią wydane przez właściwy organ gminy zaświadczenie potwierdzające, że dokumenty zostały utracone w związku z powodzią;
  • za udostępnianie informacji z baz geodezyjnych oraz standardowych opracowań kartograficznych – w sytuacji, gdy dane te są potrzebne do usuwania skutków powodzi przez poszkodowanych.

Refundacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Przyznane wcześniej refundacje na wyposażenie stanowisk pracy lub środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej mogą być umorzone, w przypadku zniszczenia miejsc pracy na skutek powodzi. Umorzenia dokonuje starosta na wniosek poszkodowanego, który należy złożyć do 31.12.2024 roku.
Osoby bezrobotne, którym umorzono te środki, mają prawo ponownie złożyć wniosek o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Więcej informacji na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy 

Zwolnienie od podatków

Z podatku PIT zwolnione są m.in. dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu:
•    nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń;
•    otrzymanych darowizn, do których nie ma zastosowania ustawa o podatku od spadków i darowizn.

Zwolnione z podatku są także nieoprocentowane pożyczki, o których wspomnieliśmy powyżej. Wymienione zwolnienia z podatku stosuje się do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź. Wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tych przychodów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Z podatku od spadków i darowizn zwolnione są otrzymane darowizny – jeżeli do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź, zostaną przeznaczone przez obdarowanego na usunięcie skutków powodzi.

Prawo do zasiłku opiekuńczego na zdrowe dziecko w przypadku zamknięcia szkoły, przedszkola lub żłobka 

Rodzice opiekujący się zdrowymi dziećmi do 8. roku życia mają prawo do zasiłku opiekuńczego w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, o którym dowiedzieli się na mniej niż 7 dni przed zamknięciem. Zasiłek przysługuje na maksymalnie 60 dni w roku kalendarzowym, a limit ten dotyczy wszystkich uprawnionych członków rodziny, niezależnie od ich liczby oraz liczby dzieci wymagających opieki.
Wniosek o zasiłek opiekuńczy należy złożyć na druku ZAS-36.

Więcej informacji na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych